Acabe
de descobrir una nova metodologia educativa o millor dit, projecte educatiu, anomenat
Comunitats
d'Aprenentatge. Aquest model revolucionari, que als Estats Units ja fa
temps que s'aplica, està en consonància amb les teories científiques a nivell
internacional que destaquen dos factors clau per a l'aprenentatge en la
societat actual:
l'aprenentatge dialògic i
la participació de la comunitat.
És
a dir, d'una banda l'aplicació a classe de la interacció a tots els nivells: per exemple, en una classe de matemàtiques de primària l'alumnat es reparteix per grups i, gràcies a l'ajuda de persones adultes voluntàries, que poden ser també familiars, descobreixen com usar la calculadora i fer-hi operacions. La persona adulta només guia i potencia el diàleg i la interacció entre els membres del grup i deixa que s'ajuden els uns als altres. O també es poden fer tertúlies literàries dialògiques, que consisteixen a comentar llibres a classe que prèviament s'han consensuat entre tots, amb la qual cosa es fomenta el debat i l'exposició oral d'arguments i d'idees. El que importa és la participació i implicació en l'intercanvi d'idees de l'alumnat, i per això no es fa un "control" del llibre ni cap treball. Aquests grups interactius, a l’escola Mare de Déu de Montserrat els fan servir per a
diferents assignatures. Els alumnes de tercer els fan servir per llegir L'Odissea. És el cas de Firdaouss Dkour, alumna de 3r de primària: “Llegim L’Odissea.
Els dijous el llegim a casa, que és més avorrit, però els divendres el
llegim a classe, i com que el comentem tots i el compartim, és més
divertit.” La professora guia la tertúlia literària dels textos
clàssics però els alumnes hi fan aportacions, plantegen dubtes i ells
mateixos proposen les possibles respostes. Tot plegat, amb la presència
d’alguns progenitors. Això suposa una motivació extra per als infants,
com ha explicat Núria Marín, directora del CEIP Mare de Déu de
Montserrat.
D'altra
banda, Les Comunitats
d'Aprenentatge impliquen totes les persones que de forma
directa o indirecta influeixen en l'aprenentatge i el desenvolupament dels
estudiants, incloent-hi professorat, familiars, amics i amigues, veïns i veïnes
del barri, membres d'associacions i organitzacions veïnals i locals, persones
voluntàries... Partint dels somnis de tota la comunitat educativa
i mitjançant el diàleg i la participació
democràtica aquest projecte de transformació
sociocultural d’un centre educatiu i del seu entorn està
assolint un doble objectiu: superar el fracàs escolar i millorar la
convivència. Segons Núria Martín, directora de l’escola Mare de Déu de Montserrat, "s’ha donat molta importància a la inclusió de la comunitat a l’escola. En el funcionament diari, s’ha comptat amb la participació de familiars com a voluntaris i voluntàries, fet que ha estat molt ben rebut per l’alumnat i ha contribuït a visualitzar els avantatges del multiculturalisme i la possibilitat de mantenir una convivència en termes d’igualtat. Per exemple, és molt significatiu el cas d’una mare marroquina que era professora d’anglès al seu país d’origen, i que es va oferir com a voluntària per col·laborar en les aules amb els nens i les nenes. Tot això ha generat un canvi en la percepció de les famílies autòctones respecte a les magribines: ara és una dona immigrant la que ajuda que tots els nens i les nenes aprenguin anglès. Quan els nens no comprenen alguna cosa d’anglès, com que el castellà és difícil per a molts, ella l’explica en àrab. Tots vam poder constatar la importància que un familiar, dona i immigrant, fos un referent per a tots els estudiants. La seva proximitat va contribuir sens dubte que molts augmentessin les seves expectatives educatives". Una altra de les activitats dirigides a obrir l’escola a la comunitat, és el que anomenen formació de familiars, sorgida a petició de les mateixes mares i germanes grans. Es realitza quatre dies a la setmana, en el mateix moment en què l'alumnat és a classe, i és impartida per persones voluntàries que alfabetitzen i ensenyen castellà oral a les mares de l’escola que ho necessiten.
Per a la meua sorpresa, he vist que aquest nou model
participatiu ja està implantat en més d'una vintena de centres de primària,
secundària i formació de persones adultes a tot Espanya: a Aragó, al País Basc,
a Catalunya... amb l'aprovació de l'administració. El Departament d'Educació de
Catalunya, fins i tot, té una web dedicada a aquests projectes: www.xtec.cat/web/projectes/comunitats.
Per a fer-vos una idea més clara de com
funciona en la pràctica una dinàmica educativa en el cas de l'educació a persones adultes, posaré com a exemple l'Escola d'Adults La Verneda a Sant Martí,
Barcelona, fundada fa més de 30 anys i pionera dins l'estat espanyol del
sistema de les comunitats d'aprenentatge. Aquesta escola, a més de posar en
pràctica l'aprenentatge dialògic, els grups interactius i la participació de la
comunitat, inclou un factor clau per a mi en l'educació a persones adultes:
qualsevol persona —siga analfabeta, fracassada escolar, immigrant, etc.— pot
aprendre i participar en l'educació d'altres, és a dir, tots tenim una intel·ligència cultural que
desenvolupem en les distintes experiències que tenim en la vida, no només en el
món acadèmic. Però trobareu una millor explicació en l'extracte següent de la
seua web (www.edaverneda.org) i en el vídeo del programa Babel de TVE: www.rtve.es/alacarta/videos/babel-en-tve/reportajeuna-escuela-vida/682444/
Aprenentatge dialògic (extracte de la web de l'escola)
Diàleg igualitari:
Totes
les persones som iguals i tothom té veu. Té el mateix valor l'opinió d'un
professor d'universitat que la d'una persona analfabeta que participa al
Projecte, ja que els arguments que es donen per defensar les propostes
plantejades han d'estar basades en pretensions de validesa i es rebutgen les
pretensions de poder. El diàleg igualitari es dóna a tot arreu i sobre
qualsevol tema: la forma de fer les classes, les activitats que es duen a
terme, els continguts dels mòduls, etc. Totes les propostes són discutides,
negociades i matisades.
Així es donen situacions com la de decidir fer un mòdul
que els coordinadors proposaven que no es fes. Aquest fet seria impensable en
altres models on els professors utilitzarien els mecanismes de poder que tenen
per imposar la seva decisió. El diàleg es produeix de manera fluïda i apareix
en qualsevol moment: al passadís, en una classe, durant una festa o en un
Consell de Centre. Dit d'una altra manera, portem el món de la vida a un espai
que tradicionalment pertany al món del sistema.
Transformació:
Els principis de l'aprenentatge dialògic comporten un
procés de transformació. Persones analfabetes que fan exposicions, fracassats
escolars que han accedit a la universitat, o persones que no participaven en
projectes socials i educatius i ara són les impulsores d'entitats, en són exemples.
La implicació en moviments col·lectius i la influència en el seu entorn han
estat fruit d'un model basat en el diàleg i en la transformació.
També
treballem i aprenem amb les persones que presenten alguna discapacitat (ja
sigui física, psíquica o sensorial) per la transformació de la seva situació.
Intentem ajudar a superar totes les barreres amb les quals es troben per
accedir a espais culturals i educatius en un ambient de plena igualtat amb la
resta de participants. D'aquesta forma oferim possibilitats d'adquirir una
major autonomia i una transformació de l'entorn ja que aquesta convivència
acaba fent que totes les persones siguem iguals.
Creació de sentit:
Aquest funcionament permet superar també la pèrdua de
sentit pròpia de la modernitat tradicional. A través de la participació, la
solidaritat, el diàleg i els trets representatius que defineixen el projecte,
es dóna un procés de creació de sentit. La persona que ve a aprendre a llegir i
escriure descobreix que, a més, té un espai de relació i la possibilitat de
participar activament en el projecte aportant el seu coneixement i cooperant
amb els altres: no només aprèn a llegir sinó que organitza la setmana cultural,
col·labora amb els altres participants i s'entrevista amb el regidor del districte
per aconseguir finançament per a una nova activitat. Aquest procés en el que
entra la persona ajuda a la persona a desenvolupar unes capacitats d'autonomia,
de reflexió, de gestió i d'organització que els aplica no només en l'àmbit
acadèmic sinó en tots aquells que configuren la seva vida: familiar, personal,
laboral,veïnal, etc.
Dimensió instrumental:
Cal remarcar que aquest ambient de diàleg no es fa en
detriment de l'aprenentatge, ans al contrari l'afavoreix. L'aprenentatge
instrumental és un dels objectius del projecte. Les persones decideixen
dialògicament què volen aprendre i sempre decideixen que volen aprendre el
màxim: tots aquells coneixements que els permetin accedir a altres estudis,
millorar la seva situació laboral o organitzar una nova entitat. Exemple d'això
seria el gran nombre de persones que havien estat etiquetades com a fracassades
escolars i que després de passar per l'escola han accedit a la universitat.
Igualtat de diferències:
Aquest procés de valoració de la cultura pròpia per assolir
aquells coneixements de la cultura dominant que permeten no quedar-ne exclosos
s'insereix dins del que anomenem igualtat de diferències. De la mateixa manera
que totes les habilitats són valorables i valorades, totes les cultures són
igual de vàlides i cal que les respectem, però això no ha d'implicar l'exclusió
social. En el cas de les persones que pertanyen a una cultura amb una tradició
literària oral, l'opció no ha de ser ni continuar sent analfabetes ni aprendre
la literatura dominant, sinó adquirir els coneixements necessaris per poder
expressar la seva cultura en les formes prioritzades per la societat, i
compartir els sabers de les diferents cultures a través del diàleg. En els
grups, diferents persones gitanes, marroquines, xineses o paies comparteixen
els seus sabers i decideixen col·lectivament quines coses volen aprendre per
poder expressar-les i quins coneixements i valors de les altres cultures els
són útils.
Intel·ligència cultural:
Només es pot aconseguir això si es parteix de la base que
tothom té capacitat per aprendre i ningú no té dèficits: tothom té
intel·ligència cultural. Les persones sabem coses diferents que hem après en
contextos acadèmics, pràctics o cooperatius. Hi ha qui ha
après història a l'escola, qui ho ha fet treballant d'administratiu en un arxiu
o qui ho ha fet comentant pel·lícules amb un grup d'amics. Per tant, tothom és intel·ligent
com ho demostra el fet que ha après allò que ha necessitat en els contextos en
què ha participat, que en molts casos no són acadèmics. Si partim de les
habilitats acadèmiques excloem aquelles persones que no les posseeixen. Pel
contrari, partir de la intel·ligència cultural implica utilitzar habilitats
pràctiques, acadèmiques i cooperatives. Un exemple d'això seria quan els
participants d'un grup de llengua poden recitar poesies tradicionals o cantar
cançons populars que han après al llarg de la vida (habilitats pràctiques i
cooperatives) encara que no sàpiguen què és la mètrica i la rima. El
coordinador pot explicar aquests conceptes (habilitats acadèmiques) i proposar
activitats sobre el tema. D'aquesta forma les persones participants no només
aprenen una habilitat acadèmica sinó que valoren els seus coneixements previs i
es fan conscients de la seva capacitat de creació cultural.
Solidaritat:
En aquest context de diàleg se superen factors exclusors
com, per exemple, que cadascú vagi a la seva. Uns participants ajuden als
altres en els aspectes que coneixen més, assessoren la coordinadora del grup
sobre com ha de fer les classes per què tothom assoleixi els objectius o
participen en una campanya per aconseguir que les persones analfabetes
accedeixin al projecte. El poder o el diner, que són mitjans propis del món del
sistema, són substituïts per la solidaritat.
Igual que diu la frase "portem el món de la vida a un espai que tradicionalment pertany al món del sistema",tu aconseguixes transformar el món a través de les persones.gràcies.
ResponEliminaSi fóra per tu, el món seria molt millor!!
ResponEliminaJessi