"La
clau de l'educació no és ensenyar, és despertar."
Ernest
Renan
Em van
bastar tres dies en un institut públic de la rodalia de Barcelona per a
confirmar clarament que l'ensenyament necessita un canvi radical.
Ja a
primera hora del matí vaig sentir la inutilitat del professor. La classe
semblava un vesper caòtic: alumnes inquiets guaitant per la finestra, alçant-se
contínuament, emprenyant els altres companys, escoltant música en aparells que
no sé anomenar, cridant, passant-se una mena de pilota de paper... Em vaig
passar una bona estona dreta, mirant-los, esperant que callaren, però semblava
que era invisible. Vaig intentar posar-hi ordre, però estaven tots a la seua,
parlant en grups, donant-me l'esquena com si fóra un espectre i no la professora
que acabava d'entrar. Si a les bones no podia, no em quedava més remei que anar
a les males. Com que no crec en la imposició de l'ensenyança i el mètode dels
crits hauria significat estar sempre de mala llet perquè em feren cas (tampoc
hauria servit de res, la veritat), vaig agafar la maquineta que em va donar el
director i vaig començar a demanar el nom d'alguns per posar-hi negatius. Això
sembla que els va atemorir una mica, perquè pensaven que clicaria en l'opció
"Avisar els pares". Em va sorprendre una mica, en una altre institut
on havia estat els pares els la bufava. Per fi vaig poder començar a
explicar la lliçó, però quan vaig començar a parlar van tornar a girar-se
d'esquena i parlar entre ells. Vaig intentar captar la seua atenció una vegada
i una altra fins que un dels alumnes que seia a primera fila em va dir que
perdia el temps explicant, que allí no podria. Els vaig
manar exercicis i em vaig asseure. Mai no m'havia sentit tan innecessària i
inútil.
Després
de l'esbarjo tenia els de primer de batxillerat, i pensava que per ser més
majors i no estar obligats la cosa aniria millor, però no va ser així. Estaven
més calmats que els de 3r d'ESO, però la seua actitud era de passotisme
absolut, desgana, fins i tot amargor d'estar allí. Alguns no paraven de riure's
i fer acudits grollers d'índole sexual. Només volien que jo parlara i parlara
per poder desconnectar, fer els deures d'una altra assignatura, contar-se
batalletes o jugar amb el mòbil. Quan intentava que participaren en la classe,
adreçant-me a ells contínuament perquè no s'avorriren, es queixaven. I jo no
estava disposada a explicar a les parets i fer com que la faena estava feta
quan acabara. Jo volia que aprengueren, per poc que fóra, que en tragueren
alguna cosa de profit. "Per què esteu ací si no voleu estudiar? Ningú us
obliga ja", els vaig preguntar quan no podia més. I molts van respondre:
"Jo no volia, però mon pare m'obliga, perquè no sap què fer amb mi, com
que no tinc edat per a treballar...".
A l'hora
de dinar, vaig acudir al bar de l'institut on em vaig trobar part del
professorat. Vaig pensar que podria desfogar-me amb ells i compartir penes i
solucions, però quan vaig intentar transmetre a la professora de ciències els
meus dubtes sobre continuar en una professió (obligar per la força a aprendre)
que no era per a la qual m'havia preparat i que no sabia com fer-m'ho per a no
acabar d'ací a uns anys amb la vocació feta xixines, ella em va mirar amb
estupefacció i incomprensió, i va començar a parlar de sou, d'estabilitat, de
punts, d'oposicions, d'impossibilitat de treballar en res millor... Jo li
parlava de vocació i ella de benestar econòmic.
La
decepció no va acabar ací: durant el dinar, vaig sentir en una de les
conversacions el nom del professor al qual substituïa. Em vaig assabentar per
què estava de baixa: s'havia trencat el puny en pegar fort contra la taula,
segurament pres per la ira que li provocaren els alumnes. I els comentaris
sarcàstics i les rialletes em van fer constatar la manca de solidaritat que a
vegades hi ha entre els docents. Parlar dels problemes que tens a l'aula és un
tema tabú, i demanar ajuda signe de debilitat. El lema que impera en les
sales del professorat, llevat d'algunes excepcions, és: "Que cadascú se
les apanye com puga i que calle la boca, que no volem ser conscients de
l'angoixa que ens produeix el nostre treball". Segons l'informe Talis de
l'OCDE, que enquesta milers de professors arreu del món, els docents espanyols
són dels que menys col·laboren entre ells.
Aquella
experiència em va marcar igual que la primera que vaig tindre en l'ensenyament
secundari. Em va fer reflexionar profundament al voltant de tota la meua
experiència docent i la intuïció que se'n derivava. En primer lloc, em vaig
preguntar si el problema era l'actitud dels adolescents. I, encara que era
evident que són irrespectuosos i desmotivats, no se'ls podia criminalitzar per
això: són el producte d'una societat estressada i interessada més en el
benestar exterior que en l'interior, més superficial i consumista i menys
reflexiva. A més a més, "tenen els pares més permissius de la història,
amb problemes per a exercir l'autoritat, la qual cosa s'observa quan hi ha
tensions al centre, perquè es posicionen més del costat del fill-alumne que del
professor", afirma Fernando Gil, sociòleg de la Universitat de
Salamanca. Em vaig posar en la pell dels alumnes per intentar comprendre'ls i
vaig arribar a la conclusió que no era gens estrany que es rebel·laren tant en
les classes: se'ls dóna coneixements teòrics sense una marc aplicable a la realitat
que no tindran mai utilitat en la seua vida. A més, es potencia la memorització
per damunt del pensament crític i, sobretot, de la creativitat. Prevalen els
coneixements teòrics per damunt de les capacitats humanes. La falta de
motivació per part dels estudiants, doncs, és la conseqüència i no la causa del
problema. La solució seria adequar els continguts perquè foren més pràctics i
canviar radicalment la metodologia docent: en lloc de la transmissió directa de
coneixements, unidireccional, en la qual el professor parla i l'alumne escolta,
caldria fer més participativa la classe. L'informe Talis de l'OCDE mostra com
els docents que creuen en una ensenyança més participativa són més propensos a
dir que l'ambient en classe és bo, mentre que els que segueixen el mètode
clàssic tendeixen a veure-hi més problemes de disciplina. Pel que fa als
continguts, provem a implicar-los en assumptes que els concerneixen: que
aprenguen sobre sexualitat en compte de fer-ho sobre l'esquema de l'aparell
reproductor. D'aquesta manera no es donarien contradiccions tan xocants com el
fet que els alumnes sàpien analitzar sintàcticament una oració però no se
sàpien expressar.
El que
falla realment en l'ensenyament, per tant, a més del rerefons d'una societat
pobra en valors i uns pares permissius, és el model educatiu (vegeu l'entrada "Enviar els xiquets a la
fàbrica"). Hi ha nombrosos exemples d'experiències educatives alternatives
que donen fe del fet que fins i tot l'alumnat més conflictiu respon quan els
ofereixes un altre model distint. Així ho assegura Rafael Porlán, catedràtic de
Didàctica de les Ciències i membre de la Red
Ires (formada per docents de tots els nivells que promouen un ensenyament
distint del tradicional): menciona un projecte que va aconseguir millorar
l'ambient en un institut molt conflictiu de Sevilla a través de l'assignatura
de Plàstica: van posar els xavals a reproduir obres d'art que ara decoren el
centre. No es tracta d'iniciatives tan aïllades: com més va més centres
apliquen altres maneres d'ensenyar, com podeu veure en el documental realitzat
per un grup d'estudiants i llicenciats en Comunicació Audiovisual argentins, La educación prohibida. Aquest
llargmetratge mostra 45 experiències educatives en 9 països distints
(Argentina, Xile, Uruguai, Colòmbia, Equador, Mèxic, Guatemala, Perú i
Espanya). Un dels promotors del projecte, Franco Iacomella, crida l'atenció
sobre el fet que "s'ensenya segons una lògica vertical, en la qual els
mateixos alumnes no tenen cap participació, ni en els continguts, ni en els
mètodes i se'ls forma de la mateixa manera, com si tots tingueren la mateixa
capacitat d'aprenentatge". Mostrant aquestes 45 maneres distintes d'ensenyar,
no només pretenen qüestionar el model actual, sinó també "demostrar que no
és una utopia, que es tracta d'experiències reals més enllà del pla teòric i
s'estan duent ja a la pràctica".
Si hi ha
altres maneres de fer les coses, què ho impedeix? En primer lloc, el control
estatal. Com diu Joan
Domènech Francesch, director d'una escola pública i un dels teòrics de
referència de la renovació pedagògica a Catalunya: "Hem viscut una
administració (no solament l'actual, també l'anterior) amb una política
consistent a dir com s'han de fer les coses. Això no afavoreix que
s'enforteixin els centres, sinó que els debilita. Perquè constantment et diuen
com has de fer el currículum. Mira, una anècdota: fa uns anys fins i tot van
sortir regulades les cançons que havies d'ensenyar als nens. Hi ha llista de
lectures obligatòries en unes altres etapes… Hi ha molts elements de control
imposats, perquè l'educació és un sistema ideològic. Però això té un efecte
pervers sobre el sistema, perquè no ajuda a enfortir-lo". I és
veritat que en l'ensenyament públic tenim gent suficient que entén els reptes i
els canvis necessaris per a crear el sistema que els alumnes necessiten, però es
veuen obstaculitzats per la burocràcia del dia a dia i per la intervenció
política. En segon lloc, no s'innova a l'aula perquè la manca de vocació de
molts professors de secundària ho impedeix. És un problema que molts pedagogs i
experts en educació, com l'esmentat Rafael Porlán, estan denunciant.
I així
arribe a la conclusió que, atesa la imposició del model educatiu per part del
govern, hem de confiar en el treball individual de certs professors que
realment tenen vocació d'ensenyar i s'hi impliquen. Però hauran de lluitar
contra la burocràcia, les crítiques d'altres professors i de pares
conservadors, i contra les seqüeles que el sistema antic ha deixat sobre els
alumnes. Fet i fet, s'han d'enfrontar a tota una societat. I això perquè
aquesta societat no valora els professors. Els pares, si poden triar centre,
solen fixar-se sobretot en les instal·lacions, el tipus de gent que hi va o el
prestigi del centre. Però pocs pregunten pels professors
i com i per què s'han escollit. Per a John Dewey,
considerat un dels teòrics de la pedagogia progressista, el professor és
essencial, és la peça clau de l'educació, molt més que la pedagogia, el mètode
o l'escola. És més, pensava que els millors professors podien no tindre
coneixements i formació pedagògics. Per a ell no hi ha una tècnica per a
ensenyar, sinó que el professor havia de complir unes condicions com ara tindre
coneixements sobre la matèria que impartia, sobre els xiquets i una gran
simpatia per aquests. Com deia Erasme de Rotterdam: "L'amor mutu entre qui
aprén i qui ensenya és el primer i més important pas cap a l'ensenyament".
Acabe amb
les paraules d'un dels xavals que apareix en el documental La educación
prohibida: "Nos enseñan a estar lejos unos de otros y a competir por
cosas que no tienen valor. Padres y maestros no nos escuchan, no tienen idea de
qué sentimos, qué pensamos o queremos hacer".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada